Water on the Moon

Side:
Blue-Angel
Blue-Angel(20 år - 2324 debatindlæg)14/11/2009 17:54

Jah sad lige og skulle til at søge på Googel da jeg så deres logo var lavet om, og skulle da lige se hvad det var. og fandt denne artikel, og syntes enligt den var meget god...

Water on the Moon

Skrevet af Jan K. kl. 2:38 14.11.2009
Kategoriseret i: Google, Tanker
Du er her: BonusNinja Blog » Water on the Moon

NASA har fundet vand på Månen … Hvilken betydning har det for dig?

Water on the MoonWater on the Moon – 13. november 2009: Den amerikanske rumfartsadministration, NASA, har fundet “betydelige mængder” frosset vand på Månen. Dette kan betyde mange ting:

1. Der er liv på Månen!
2. Der er aliens på Månen!
3. Der er ikke en skid på Månen!
4. Bubber blev født på Månen!?

Google har været hurtige med at ændre deres logo, så det linker til en søgning på “water on the moon”. Det er egentlig et nice initiativ, for det er en relativt stor nyhed.

Lige nu er det dog ikke til at vide, hvad det her kan betyde; men det er helt sikkert spændende.

Hvad tror du?

_____

og jah? hva syntes i så om det? for det jer til at tænke noget eller tro at så er der sq måske liv på månen?

Kedeligt Røvhul
Kedeligt Røvhul(29 år - 1957 debatindlæg)14/11/2009 17:55
Er der liv - er det mikroskopisk liv. Men ja, interessant at høre nærmere om.
Blue-Angel
Blue-Angel(20 år - 2324 debatindlæg)14/11/2009 17:56
Jah jeg vil i vært fald huske at se nyhederne i aften og se hva de har om det
superUnknown
superUnknown(28 år - 145 debatindlæg)14/11/2009 18:04
Forudser importeret vand til 50.000 kr pr flaske.
Blue-Angel
Blue-Angel(20 år - 2324 debatindlæg)14/11/2009 19:40
superUnknown 14/11/2009 18:04
Forudser importeret vand til 50.000 kr pr flaske.
det tror jeg sq ikk kan gøre det? tror du det?
Wicked Cool
Wicked Cool(29 år - 590 debatindlæg)14/11/2009 19:53
betyder ikke andet end at der er vand på månen..

vand er ikke lig med at der er liv.

MEN det betyder at det er meget muligt at lave en permanent månebase, hvis man antager at der er vand i det meste af måne jorden.

Man kan producere ilt, brændstof og selvfølgelig vand.
superUnknown
superUnknown(28 år - 145 debatindlæg)14/11/2009 20:00
Wicked Cool 14/11/2009 19:53
betyder ikke andet end at der er vand på månen..
Netop. Der er jo også vand på mars. Og med garanti milliarder af andre steder i universet.

Blue-Angel 14/11/2009 19:40
det tror jeg sq ikk kan gøre det? tror du det?
Dyrere kan godt være, men spørgsmålet er: Hvem er målgruppen?
Fætter Solskin
Fætter Solskin(35 år - 16466 debatindlæg)14/11/2009 20:01
Tsk tsk......som om det er en nyhed...... der er sgu da vand på månen hver gang jeg er i bad....... og jeg tør næsten osse godt prale af at jeg er den første der har fået fisse på månen...... man har jo af den årsag da et par gange lagt issen mod et pigeskræv......
David ulrik
David ulrik(21 år - 78 debatindlæg)14/11/2009 20:26
Liv i universet :P

- Snakken omkring vand, er faktisk et af det mest intressante når vi snakker livets begyndelse og den slags.
Ret fysisk burde der ikke have været vand på jorden. Jordens vand menes at komme fra nedslag fra Metorer i den tidligere skabelsesproces.

Det er derfor ret så intressant og se om "vores" vand her på jorden har sammen sammensætning som det vand der bliver fundet på månen og andre steder i universet :)

Hehe selv om jeg self. personligt holder på at vand på månen, betyder at månen består af ost og er beboet af små grønne nisser, som lever af frossent vand og ost alt imens de planlægger at overtage jorden
Wicked Cool
Wicked Cool(29 år - 590 debatindlæg)14/11/2009 20:35
David ulrik 14/11/2009 20:26
Liv i universet :P

- Snakken omkring vand, er faktisk et af det mest intressante når vi snakker livets begyndelse og den slags.
Ret fysisk burde der ikke have været vand på jorden. Jordens vand menes at komme fra nedslag fra Metorer i den tidligere skabelsesproces.

Det er derfor ret så intressant og se om "vores" vand her på jorden har sammen sammensætning som det vand der bliver fundet på månen og andre steder i universet :)

Hehe selv om jeg self. personligt holder på at vand på månen, betyder at månen består af ost og er beboet af små grønne nisser, som lever af frossent vand og ost alt imens de planlægger at overtage jorden
Hvad snakker du om lol.. vand har altid den samme sammensætning, dvs. H2O, små varianter af tungere versioner der har ekstra neutroner bundet i sig, men stadig nogenlunde samme kemiske egenskaber. Hvad der så kan forekomme er at opløst i vandet er der forskellige mineraler, men vand er stadig vand uanset hvorhenne det er.

Og jo, selvfølgelig bør der være vand på Jorden, ved ikke hvorfra du får den idé at det fysisk ikke burde være der.. Det er ligesom at sige at alle gasser ikke skulle være her.

------------
Og jo der er liv i universet, vi er i universet, vi er i live, ergo er der liv i universet.

Og vi kan meget stærkt regne med at det også er mange mange mange andre steder i universet. Også intelligent liv.
David ulrik
David ulrik(21 år - 78 debatindlæg)14/11/2009 20:56
vi har en stærk formodning om at vand har den samme sammensætning, men vi ved det af gode grunde ikke. At påvise at vand har den sammen sammensætning to forskellige steder i universet giver os mere indsigt i hvordan universet blev til.

- Okay så lad mig sige det på en anden måde "Hvorfor er der så STORE mængder af vand på jorden i forhold til de øvrige planeter ?"
superUnknown
superUnknown(28 år - 145 debatindlæg)14/11/2009 21:29
David ulrik 14/11/2009 20:56
- Okay så lad mig sige det på en anden måde "Hvorfor er der så STORE mængder af vand på jorden i forhold til de øvrige planeter ?"
Sikkert fordi at forholdene var til det! Du er begyndt at snakke om hvorfor planeter, rent generelt, består af de ting de nu består af - og her må jeg sige at jeg tror det er ret "tilfældigt". Nu ved jeg heller ikke ret meget om dannelsen af stjerner og planeter.
David ulrik
David ulrik(21 år - 78 debatindlæg)14/11/2009 21:42
forholdene (atmosfæren) er self. grundlæggende. Men det rent "generelle" (hvilket vi jo ikke ved udbredt meget om) er faktisk faktisk en af de intressante ting. Hvis vi kan påvise at planeter langt fra hinanden er ens vil det vel kunne sige en del om hvordan det hele startede ?
GrandTheftAudio
GrandTheftAudio(24 år - 295 debatindlæg)14/11/2009 21:43
hvad skal jeg bruge denne oplysning til???
superUnknown
superUnknown(28 år - 145 debatindlæg)14/11/2009 22:02
David ulrik 14/11/2009 21:42
forholdene (atmosfæren) er self. grundlæggende. Men det rent "generelle" (hvilket vi jo ikke ved udbredt meget om) er faktisk faktisk en af de intressante ting. Hvis vi kan påvise at planeter langt fra hinanden er ens vil det vel kunne sige en del om hvordan det hele startede ?
Tror ikke lige du kan bruge det til at sige noget om hvordan tingene startede (taget i betragtning at det er noget der stadig finder sted), men man er igang med at lede efter stjerner af samme størrelse som vores sol, og undersøger om de evt har planeter, OG om de evt har samme afstand til deres stjerne. Så vidt jeg ved.

Collateral 14/11/2009 21:43
hvad skal jeg bruge denne oplysning til???
Ingenting.
GrandTheftAudio
GrandTheftAudio(24 år - 295 debatindlæg)14/11/2009 22:02
superUnknown 14/11/2009 22:02
Ingenting.
DAMN RIGHT
superUnknown
superUnknown(28 år - 145 debatindlæg)14/11/2009 22:03
Collateral 14/11/2009 22:02
DAMN RIGHT
Men du blev alligevel nødt til at kommentere på det. Er det virkelig en så kedelig aften?
Wicked Cool
Wicked Cool(29 år - 590 debatindlæg)14/11/2009 22:04
David ulrik 14/11/2009 20:56
Pga. a massefordelingen i sol system disken før planeternes dannelse. Det kommer an på gravitation og atomar masse.

Der er en grund til at gaskæmperne ligger yders og at mineral planeterne ligger inders. Gas er lettere, metal er tungere.

Vand holdt sig ca. omkring i samme afstand fra gravitations centrum som Jorden blev skabt i, derfor er der meget vand på Jorden.

Der har også været vand på andre planeter i solsystemet, og det er der stadig, men enten i frost eller dampform, eller brudt i dets bestanddele.

Og at tro, eller at føle at man bør bevise at vand har samme sammensætning andre steder er absurt. Hvis den molekylære sammensætning ikke hedder H2O så er det ikke vand længere. Men derimod er det måske muligt at der er lisvformer der kan fungere på et andet grundlag end vand. Det eneste der kræves er at det har evnen til at transportere stoffer rundt i et komplekst system.
corey taylor
corey taylor(30 år - 1430 debatindlæg)14/11/2009 22:19
nu er det jo ikke en vandpyt de har fundet...er det ikke bare noget som hvis det er i forbindelse med et andet grundstof eller noget, så kunne blive til vand? eller hvordan er ikke den store ørn i kemi ( har ikke læst artiklen )

det er vist bare nogle rum nørder som har brug for bevis på at der er vand på månen, ellers lukker deres forskning ned... LOL
Wicked Cool
Wicked Cool(29 år - 590 debatindlæg)14/11/2009 22:30
corey taylor 14/11/2009 22:19
nu er det jo ikke en vandpyt de har fundet...er det ikke bare noget som hvis det er i forbindelse med et andet grundstof eller noget, så kunne blive til vand? eller hvordan er ikke den store ørn i kemi ( har ikke læst artiklen )

det er vist bare nogle rum nørder som har brug for bevis på at der er vand på månen, ellers lukker deres forskning ned... LOL
hehe, nej, det er skam vand med en meget høj sandsynlighed, dette er baseret på spektroskopi af returnerings billeder optager at nedslaget. Man måler simpelthen hvilke bølgelængder lys der returneres fra nedslags stedet. Forskellige materialer absorberer forskellige bølgelængder af lys, og derved har forskellige materialer et "finger aftryk" som man kan genkende ved at se på hvilket lys det reflekterer. Det er jo så set at der er en stor mængde reflekteret lys der har samme "aftryk" som vand har.