Hold øje med din nabo?

Side:
Shero
Shero(24 år - 1751 debatindlæg)27/07/2010 15:09

Kunne ikke umiddelbart se om der var lign. emner her inde... Men men... Nu har det været oppe i medierne et par dag at kommunerne ønsker udvidet beføjelser til at finde folk der begår social bedrageri... som at overvove folks bank konto, overvåge ens hjem mv.
Desuden er der flere kommuner der opfordre deres borgere til anmelde social bedrageri...

Ville du anmelde din nabo, eller andre hvis du viste personen begik social bedrageri? Ville du det uanset omstændighederne, og hvornår er det i orden/ikke i orden at vende det blinde øje til?

Don Fap
Don Fap(24 år - 2006 debatindlæg)27/07/2010 15:19
Uhh det spørgsmål er både højpolitisk og samvittighedsvendende :P

Men altså, alt efter personens status og "forseelsens" grad så både ja og nej. Jeg forstår godt at nogen gør det for at have råd til at give ungerne en ekstra fødselsdagsgave eller sådan noget, men når man har masser af penge og bare gør det for at få sin topskat tilbagebetalt, ja så får jeg ondt i røven.

Store summer, stor straf. Det rører mig ikke at der går lidt fra skattefar årligt, det er jo nærmest en folkesport at snyde i skat, men fandme om dem der har nok skal have mere. Jeg siger alt efter slags, størrelse og status så både og.
brandborg
brandborg(28 år - 3450 debatindlæg)27/07/2010 15:27
Der er nogen regler, der er ens for alle.
Det er ikke befolkningens ansvar, at håndhæve reglerne. Ser dog ikke noget galt i, at andmelde det til skat, politiet eller hvilken myndighed der nu er ansvarlig for, at håndhæve reglerne inden for det område.

Uanset om så det er en fattig ene mor til 5 børn eller en stinkende rig bankdirektør fra Hellerup, så er reglerne de samme i mit hoved og de er ligeså illegale, at overtræde uanset hvem du er.
Hvis folk synes der er noget galt med de regler der er så har de et ansvar for, at arbejde hen imod de bliver forbedret. Det er de spilleregler der er under et demokrati. Når jeg tænker på hvor meget folk har kæmpet og ofret for, at få demokrati rundt omkring i verden, så synes jeg indimellem det er skammeligt, når folk brokker sig over de ikke har tid eller ikke gider, at kæmpe for de ting som de udemærket kan råbe op om der er helt forkerte i vores samfund.

Jeg vil dog ikke anmelde nogen for noget... Enhver er sin egen lykkes smed, men hvis man overtræder reglerne så skal man også være afklaret med, at der medfølger en risiko for straf.

Om straffen så er værst for bankmanden der risikere, at miste hele hans formue og alle hans værdier samt bekendtskaber pga. en tur i spjældet samt konfiskering af hans ejendele, eller om straffen er værst for moren der må se til, at hendes børn ryger i pleje imens hun skal ind og spjælde den... Det tror jeg igen kommer an på hvilke øjne der kigger.
Don Fap
Don Fap(24 år - 2006 debatindlæg)27/07/2010 15:38
Bestemt er reglerne ens for alle, men man kan så diskutere om den måde man vurderer enkeltsager på er retfærdig. Det er jo her politik kommer ind, petitesser sådan set, for det er langt fra ualmindeligt at de folk der skal vurdere folks situation får et godt nok billede eller har empati eller redskaberne til at vurdere korrekt. Derfor vil jeg sige at jeg er langt mere overbærende for personer i pressede situationer end bankmanden der fedter rundt i den store Porsche fra sin store garage i sit halve palæ på strandvejen. Han har ikke behovet, men det kan andre godt have.

Bare fordi det er demokrati behøver lokalpolitikken ikke at fungere jo :)
SyQuezt
SyQuezt(27 år - 1616 debatindlæg)27/07/2010 15:42
Holder altid øje med naboerne.. Men med kikkert !
Promille
Promille(27 år - 3713 debatindlæg)27/07/2010 15:47
jeg kunne både finde på at melde en nabo og at vende det blinde øje til... Det ville komme an på en vurdering i hvert enkelt tilfælde, om hvor grov en forseelse det er, hvilket forhold jeg har til personen, og hvad jeg ellers ved om personens forhold. Som Kolossus f.eks. skriver at hvis det er velhavende folk, der skal lige skal have deres topskat igen, så ville jeg det nok tælle i den retning der siger: "anmeld, anmeld, anmeld"
Son of a John
Son of a John(30 år - 312 debatindlæg)27/07/2010 16:03
brandborg 27/07/2010 15:27
...Når jeg tænker på hvor meget folk har kæmpet og ofret for, at få demokrati rundt omkring i verden, så synes jeg indimellem det er skammeligt, når folk brokker sig over de ikke har tid eller ikke gider, at kæmpe for de ting som de udemærket kan råbe op om der er helt forkerte i vores samfund.
Så skulle jeg sige mit arbejde op, og bruge al min tid på at kæmpe mod systemet.. fuck et kedeligt liv.. jeg har i stedet bare givet op og sagt 5 og 7 er lige, lavet mine egne regler og håbe på at jeg ikke skal trækkes igennem systemet hvis de opdager mig.

Lad mig give dig et eks. på hvor håbløst det er:

Medie licens.. Der er ingen der går ind for den, men den bliver ikke afskaffet!! Der har været 1000 protester mod den, men den består stadig - Der er laver kilometer lange underskrift indsamlinger, men den består stadig!!

Hvilke muligheder er der tilbage?

At bekæmpe systemet er håbløst - Jeg er endda også holdt op med at stemme da jeg føler at det er valget mellem pest og kolera, så vil jeg hellere overraskes "Næææ det blev pest de næste 4 år suprice suprice.. "
ole_oliver
ole_oliver(33 år - 315 debatindlæg)27/07/2010 16:03
alt efter hvor gralt det er

Zmille
Zmille(20 år - 373 debatindlæg)27/07/2010 16:09
SyQuezt 27/07/2010 15:42
Holder altid øje med naboerne.. Men med kikkert !
Du er så nasty :)
BGHFF
BGHFF(20 år - 3153 debatindlæg)27/07/2010 16:11
OMG en gang tuderi ..

Medielicens det så dyrt og bla bla.
Nu er det sådan at i dk skal man kunne se nyheder og det skal man betale til om man vil
eller ejh. sådna er det bar,e fordi så har man mulighederne .
og licensen er skide 2400 kr om året..

Og nej der er ikke forskel på om det er en enlig mor til 5 eller en bankmand der tjener kassen der laver skattesvindel..
Det er en forbrydelse. Er der så også forskel på om det er peter eller kristian der skød sin mor ? .
NEEEJJ! det er forbudt, det er kriminalitet ..

Reglerne er ens for alle og jo jeg ville melde dem, fordi det går udover mig i sidste ende, det er penge der mangler i statskassen .. Og tja vi kan sagtens droppe alt skatten og alt, men så smid du lige 100.000 kr på bordet næste gang du blir kørt ned, ellers er der ingen der henter dig eller hjælper dig, så kan du ligge og dø i grøften fordi du ikke lige gad betale de skide 41 % i skat . Tønk over den ..

flyt dog fra landet vhis man er så skide utilfreds .
SyQuezt
SyQuezt(27 år - 1616 debatindlæg)27/07/2010 16:11
Zmille 27/07/2010 16:09
Du er så nasty :)

Det er jo fis !
Shero
Shero(24 år - 1751 debatindlæg)27/07/2010 16:14
BGHFF 27/07/2010 16:11
OMG en gang tuderi ..

Nu er det sådan at i dk skal man kunne se nyheder og det skal man betale til om man vil

Og nej der er ikke forskel på om det er en enlig mor til 5 eller en bankmand der tjener kassen der...
Ville du melde din bedste veninde hvis hun f.eks. var barnepige et par gange og tjente 1000 kr sort på det?
BGHFF
BGHFF(20 år - 3153 debatindlæg)27/07/2010 16:51
Shero 27/07/2010 16:14
Ville du melde din bedste veninde hvis hun f.eks. var barnepige et par gange og tjente 1000 kr sort på det?
Nu kan man jo vælge at skrive det på selvangivelsen der 1 gang om året, eller hun kunne køre det på frikort hvis hun var under uddannelse. men hvis hun forsatte med det selvom jeg havde givet min mening ville jeg sagtens kunne finde på det .. Da dem jeg kender, kender min holdning til tingene med at snyde penge fra os selv.

Når det så er sagt, skal man joo have fældende beviser, man kan jo ikke bare rende rundt og lege klapjagt med beskyldninger ..
Qrious
Qrious(25 år - 4168 debatindlæg)27/07/2010 16:58
Promille 27/07/2010 15:47
jeg kunne både finde på at melde en nabo og at vende det blinde øje til... Det ville komme an på en vurdering i hvert enkelt tilfælde, om hvor grov en forseelse det er, hvilket forhold jeg har til personen, og hvad jeg ellers ved om personens forhold. Som Kolossus f.eks. skriver at hvis det er velhavende folk, der skal lige skal have deres topskat igen, så ville jeg det nok tælle i den retning der siger: "anmeld, anmeld, anmeld"
Har samme holdning Skærer ikke alle over én kam, jeg får sgu ikke ondt i røven hvis en enlig mor tjener lidt sort ved siden af bistanden eller hvad hun nu får. Men hvis jeg ved at én høster alle tilskud osv som enlig forsørger - men kæresten bor der og de deler udgifter så kan jeg godt finde på at melde... Men igen det er nok efter hvor nært et forhold jeg har til dem(og ja har meldt én for det...)
Shero
Shero(24 år - 1751 debatindlæg)27/07/2010 16:58
BGHFF 27/07/2010 16:51
Nu kan man jo vælge at skrive det på selvangivelsen der 1 gang om året, eller hun kunne køre det på frikort hvis hun var under uddannelse. men hvis hun forsatte med det selvom jeg havde givet min mening ville jeg sagtens kunne finde på det .. Da dem jeg kender, kender min holdning til tingene med at snyde penge fra os selv.

Når det så er...
Okay, det er jo reelt nok...

Neej det er jeg klar over... Men hvis kommunerne får mulighed for at f.eks. overvåge ens konto som de ønsker, og pengene går der ind, skal man jo kunne redegøre for dem...

Man kan jo sagtens anmelde uden beviser, ingen der siger der sker noget. Men oftes vil kommunen jo undersøge anmeldelsen.
hvidstue
hvidstue(30 år - 2009 debatindlæg)27/07/2010 17:03
Hvilket pt. svarer til 2,38% af min nettoindkomst - eller omregnet til noget mere håndgribeligt: mit daglige rådighedsbeløb for 2 dage af hver måned, når de faste udgifter er betalt (1/15 af mit totale rådighedsbeløb).
BGHFF
BGHFF(20 år - 3153 debatindlæg)27/07/2010 17:04
Shero 27/07/2010 16:58
Okay, det er jo reelt nok...

Neej det er jeg klar over... Men hvis kommunerne får mulighed for at f.eks. overvåge ens konto som de ønsker, og pengene går der ind, skal man jo kunne redegøre for dem...

Man kan jo sagtens anmelde uden beviser, ingen der siger der sker noget. Men oftes vil kommunen jo undersøge anmeldelsen.
Tja sådan er jeg, men igen hvad jeg ikke ved har jeg ikke ondt af .. Finder jeg aldrig ud af min veninde tjener penge sort, kan jeg ikke se det gale i det .. Men jeg ville aldrig anmelde en uden at hve gyldige beviser .
Jeppe88
Jeppe88(22 år - 226 debatindlæg)27/07/2010 17:04
Laver håndværkeren inde ved siden af lidt sort arbejde - nej da. Ville da være ligeglad, han arbejder for dem og bidrager til samfundet de 37 timer han ellers arbejder. Var han på bistand - Ja muligvis, da han så nyder af samfundet goder og holder indtægt hemmeligt for staten.

Min overbo derimod som er førtidspensionist, meget kristen, kan gå i kirke 3 gange om dagen, holde forsamlinger for sine venner og bekendte, køre bil og alt muligt andet. Ja helt klart, han lever at af staten og bidrager med intet. I øvrigt udtalte han en dag "Ja, det der med at arbejde, det har aldrig rigtig sagt mig noget, jeg kan meget bedre lide at passe mig selv og mine interesser"
BGHFF
BGHFF(20 år - 3153 debatindlæg)27/07/2010 17:05
hvidstue 27/07/2010 17:03
Hvilket pt. svarer til 2,38% af min nettoindkomst - eller omregnet til noget mere håndgribeligt: mit daglige rådighedsbeløb for 2 dage af hver måned, når de faste udgifter er betalt (1/15 af mit totale rådighedsbeløb).
Så kunne man evt sige, drop smøgerne,m drop nyt tøj hver måned, drop den store pakke med kabel tv.
sluk for internettet og mange andre ting. Man kan altid skære ned.
og i DK er det sådan at man SKAL have muligheden for at se nyheder, fordi det er en vitig ting .
og sådan er det bare .
Jeppe88
Jeppe88(22 år - 226 debatindlæg)27/07/2010 17:07
OMG en gang tuderi ..

Og nej der er ikke forskel på om det er en enlig mor til 5 eller en bankmand der tjener kassen der...
Du er godt nok ude med "OMG tudekniven" i dag...

jeg har ca 1200 kr efter alt fast er betalt af min SU, så er 2400 sq mange penge. Men altså har du så mange penge så betaler du da bare min.
Kyllingebenet
Kyllingebenet(30 år - 1506 debatindlæg)27/07/2010 17:09
Gider sgu kun holde øje med naboen når hun ligger topløs i haven.
brandborg
brandborg(28 år - 3450 debatindlæg)27/07/2010 17:12
Jeppe88 27/07/2010 17:04
Laver håndværkeren inde ved siden af lidt sort arbejde - nej da. Ville da være ligeglad, han arbejder for dem og bidrager til samfundet de 37 timer han ellers arbejder. Var han på bistand - Ja muligvis, da han så nyder af samfundet goder og holder indtægt hemmeligt for staten.

Min overbo derimod som er førtidspensionist, meget kristen, kan gå...
Der er vel en årsag til han er førtids pensioneret?

Noget der virkelig kan pisse mig af, er arbejdsløse håndværkere (inden for alle fag), der arbejder sort 20-40 timer om ugen og sammetidig brokker sig over de skal rende rundt nede på arbejdsformidlingen hele tiden fordi de ikke kan få et arbejde...

Det er fandme, at udnytte systemet for så svært er det heller ikke, at starte et enmands firma og så melde sin indtægt til skat.
Det pisser mig af, men stadig ikke noget jeg gad, at bruge tid på at anmelde.

Det som jeg anser som grov fysisk kriminalitet hvor der er en gerningsmand og et offer, det anmelder jeg... Resten er jeg meget imod, men synes jeg har bedre ting, at tage mig til end, at rende og lege lovens lange arm.
Hvis det står så skidt til så må der være nogen embedsmænd der kan regne lidt på hvor meget det koster, at have en person ansat inden for det offentlige samt hvor meget sådan en embedsmand kan hive hjem om året.

Det regnestykke skal sgu nok blive positivt i sidste ende.
Men er nu ellers selv tilhænger af, frihed under ansvar.
BGHFF
BGHFF(20 år - 3153 debatindlæg)27/07/2010 17:16
Jeppe88 27/07/2010 17:07

jeg har ca 1200 kr efter alt fast er betalt af min SU, så er 2400 sq mange penge. Men altså har du så mange penge så betaler du da bare min.
Så man jo bo i noget mindre, eller afskaffe noget andet.
sådan er reglerne nu engang i DK, ligesom man skal betale skat.
så kan du vælge ikke at have tv, så er licensen mindre ..

og nej jeg har da bestemt heller ikke mange penge at rykke rundt med når alt er betalt, kunne have haft langt dflere hvis jeg skar ned på noget . og jeg kender folk der har mindre end dig der ikke brokker sig over det.
hvidstue
hvidstue(30 år - 2009 debatindlæg)27/07/2010 17:22
BGHFF 27/07/2010 17:05
Så kunne man evt sige, drop smøgerne,m drop nyt tøj hver måned, drop den store pakke med kabel tv.
sluk for internettet og mange andre ting. Man kan altid skære ned.
og i DK er det sådan at man SKAL have muligheden for at se nyheder, fordi det er en vitig ting .
og sådan er det bare .
Jeg ryger ikke, sidst jeg fok et stykke nyt tøj var i 2009, jeg har den mindste pakke (den skal man have ifølge lejekontrakten), jeg ahr ikke nogen sofa og ikke noget TV, jeg har en gæld på over 100.000 og har været hjemløs. Ellers andet du vil spille smart med ...?
SyQuezt
SyQuezt(27 år - 1616 debatindlæg)27/07/2010 17:23
hvidstue.. Det hedder budget !
hvidstue
hvidstue(30 år - 2009 debatindlæg)27/07/2010 17:25
SyQuezt 27/07/2010 17:23
hvidstue.. Det hedder budget !
Huh ...?
SyQuezt
SyQuezt(27 år - 1616 debatindlæg)27/07/2010 17:28
hvidstue 27/07/2010 17:25
Huh ...?
laver gas.. og har selv stået i situationen, endda i Aalborg :)
Wicked Game
Wicked Game(25 år - 408 debatindlæg)27/07/2010 17:28
Det tør jeg sgu ikke svare på herinde.. Man bliver jo bare trumlet ned hvis man mener noget "forkert"
Jeppe88
Jeppe88(22 år - 226 debatindlæg)27/07/2010 17:29
BGHFF 27/07/2010 17:16

og nej jeg har da bestemt heller ikke mange penge at rykke rundt med når alt er betalt, kunne have haft langt dflere hvis jeg skar ned på noget . og jeg kender folk der har mindre end dig der ikke brokker sig over det.

Kan ikke bo billigere? 2200 pr md i Esbjerg er billigt. Og du tager fejl med hensyn til TV, hvis jeg har en mobil, hvilket jeg naturligvis har, så skal jeg betale licens. Bruger den dog næsten ikke af økonomiske årsager. Men at du synes din hverdag er pragtfuld og føler dig forpligtet til at betale licens jo kun fint. Så længe hovedparten af DK gør det, så skal hjulene nok køre rundt.

Men altså du har jo svarene på alles problem... "I KAN BARE SIGE FARVEL TIL ALT. Lev af havregryn til 3 kr/kg, bo i et telt, arbejd mere og drop dit studie...."

Lidt firkantet måske?
Val
Val(34 år - 2264 debatindlæg)27/07/2010 17:44
Jeppe88 27/07/2010 17:07

... nu bliver jeg nok hakket ned af en masse studerende, men jeg bliver simpelthen nødt til at sige det! hold nu op med at tud over, hvor lidt i får i su! i skulle prøve at læse i et land, hvor man skal betale for sin uddannelse, ikke får su, men derimod kan få et dyrt studielån, og ikke kan bo i nærheden af universitetet! i har det godt, og de fleste studerende har altså tid til at arbejde ved siden af deres studie...

men tilbage til emnet. hvis jeg blev klar over, at nogen begik socialt bedrageri ville jeg nok anmelde det. jeg ville nok bare ikke direkte udspionere mine naboer/min omgangskreds for at finde folk der gjorde det. ligesom jeg ville anmelde én der stjal fra mig... og så er jeg fløjtende ligeglad med, om det er en enlig mor til 5 eller en håndværker der arbejder lidt sort ved siden af, eller en bankdirektør der betaler sin au pair under bordet.
Shero
Shero(24 år - 1751 debatindlæg)27/07/2010 17:55
BGHFF 27/07/2010 17:16

hvis vi bare stillede os tilfredse med samfunder fordi sådan ER DET BARE, så var der en stor chance for du og jeg var gift, barfodet, gravide og i køkkenet uden stemmeret... hvis man ikke brokker sig over uretfærdigheder udvikler samfundet sig ikke...

Så jeg brokker mig over licens til den dag den dør