Mistænkt !

Side:
AlkoKattenGert
AlkoKattenGert(19 år - 1448 debatindlæg)05/07/2010 00:30

Ja der troede i lige

Nej jeg har fået en mistanke om at jeg måske lider af det der er kaldet søvnapnø.

Og jeg har hørt om det før, jeg har dog ikke helt hørt om hvad det er.

Så derfor efterlyser jeg nogle der har søvnapnø der kan fortælle mig lidt om deres oplevelse, jeg ved godt jeg kan spørge min læge hvis dette bliver aktuelt, men jeg har oplevet at læger ikke er specielt gode til at beskrive sygdomme, som en der rent faktisk har oplevet det.

Så hvis der er nogle derude som kunne tænke sig at dele lidt, så vil jeg meget gerne høre, kan også skrives til mig via. brev såfremt du har guldprofil For det har jeg ikke.

Toxic Twin1
Toxic Twin1(21 år - 4885 debatindlæg)05/07/2010 00:35
Søvnapnø <-- Der er en historie, og der er flere hvis du googler det,
BLACK BETTY
BLACK BETTY(20 år - 1729 debatindlæg)05/07/2010 00:39
Min far har det, det handler om at du ganske enkelt stopper med at trække vejret i længere tid i løbet af natten, og det betyder også (det gør det i hvert fald for min far) at man snorker MEGET! :)
CarolineG
CarolineG(16 år - 8 debatindlæg)05/07/2010 00:40
Veni Vedi Vici 05/07/2010 00:39
Min far har det, det handler om at du ganske enkelt stopper med at trække vejret i længere tid i løbet af natten, og det betyder også (det gør det i hvert fald for min far) at man snorker MEGET! :)
Det har min far også ! Og tro mig! Det er slemt!
Blue-Angel
Blue-Angel(20 år - 2807 debatindlæg)05/07/2010 00:40
du kunne vel finde ud af om du overhovedet har det først?
læs mig igen
læs mig igen(24 år - 518 debatindlæg)05/07/2010 00:40
det lyder ikke rart
AlkoKattenGert
AlkoKattenGert(19 år - 1448 debatindlæg)05/07/2010 00:43
Veni Vedi Vici 05/07/2010 00:39
Det vidste jeg nu godt

Men mente nu mere historier fra folk som har det, folk der kan beskrive lidt om hvordan det er at have det, altså skal man have medicin, eller er der andre ting. Som sagt har hørt lidt om det med snorkeriet og den manglende vejrtrækning, plus at jeg har læst noget om man ikke kommer ned i REM søvnen, og derved ikke får den dybe søvn som vi får energi af.

Blue-Angel 05/07/2010 00:40
du kunne vel finde ud af om du overhovedet har det først?
Hvorfor det ? Jeg kan vel godt finde lidt ud af det inden jeg skal på sygehuset, så jeg ved lidt om hvad jeg skal undersøges for ?
AlkoKattenGert
AlkoKattenGert(19 år - 1448 debatindlæg)05/07/2010 00:43
Cicerone 05/07/2010 00:35
Søvnapnø <-- Der er en historie, og der er flere hvis du googler det,
`

Tak Men savner nu mere folk hvor man kan have en samtale, spørge ind etc. Netop derfor jeg spurgte herinde.
BLACK BETTY
BLACK BETTY(20 år - 1729 debatindlæg)05/07/2010 00:48
CarolineG 05/07/2010 00:40
Det har min far også ! Og tro mig! Det er slemt!
Det er det også med min far. :) Der var et halvt års kø på et "apparat" men han røg forrest i køen, fordi han var i decideret livsfare hver nat. :)

Maria Nossefakta 05/07/2010 00:43
Det vidste jeg nu godt

Men mente nu mere historier fra folk som har det, folk der kan beskrive lidt om hvordan det er at have det, altså skal man have medicin, eller er der andre ting. Som sagt har hørt lidt om det med snorkeriet og den manglende vejrtrækning, plus at jeg har læst noget om man ikke kommer ned i REM søvnen, og derved ikke får den dybe søvn som vi får energi af.
Jamen han har sådan en maske som han sover med hver nat. :) Ved ikke om han får noget decideret medicin for det faktisk. men han plejede at komme hjem fra arbejde, sætte sig og sove i stolen, spise aftensmad, sove i stolen, lave lidt arbejde og så i seng, konsekvent hver dag, og pt. sover han 5 timer i døgnet, og har ganske enkelt ikke brug for mere. :) - bedre?
AlkoKattenGert
AlkoKattenGert(19 år - 1448 debatindlæg)05/07/2010 00:50
Veni Vedi Vici 05/07/2010 00:48
Jamen han har sådan en maske som han sover med hver nat. :) Ved ikke om han får noget decideret medicin for det faktisk. men han plejede at komme hjem fra arbejde, sætte sig og sove i stolen, spise aftensmad, sove i stolen, lave lidt arbejde og så i seng, konsekvent hver dag, og pt. sover han 5 timer i døgnet, og har ganske enkelt ikke brug for mere. :) - bedre?
Du forstår vidst ikke helt hvad jeg mener Det er også ligemeget
BLACK BETTY
BLACK BETTY(20 år - 1729 debatindlæg)05/07/2010 01:06
Maria Nossefakta 05/07/2010 00:50
Du forstår vidst ikke helt hvad jeg mener Det er også ligemeget
tydeligvis ikke.. Hvis du tror du har det, så gå til lægen.. i stedet for at bede om anekdoter om folks nattesøvn..
AlkoKattenGert
AlkoKattenGert(19 år - 1448 debatindlæg)05/07/2010 01:11
Veni Vedi Vici 05/07/2010 01:06
tydeligvis ikke.. Hvis du tror du har det, så gå til lægen.. i stedet for at bede om anekdoter om folks nattesøvn..
Jesus christ ! Slap da lige af.

Jeg har tid ved lægen og skal tjekkes. Men derfor gør det vel ingen skade at spørge folk indtil deres oplevelser med dette, hvordan de lever med det etc.

Om folk vil svare eller ej er helt op til dem selv, men nu spurgte jeg indtil folk der havde det. Ikke hvordan man som udeforstående oplever det.
jayg
jayg(31 år - 3635 debatindlæg)05/07/2010 06:25
Maria Nossefakta 05/07/2010 00:30
Ja der troede i lige

Nej jeg har fået en mistanke om at jeg måske lider af det der er kaldet søvnapnø.

Så derfor efterlyser jeg nogle der har søvnapnø der kan fortælle mig lidt om deres oplevelse, jeg ved godt jeg kan spørge min...
Søvnapnø (græsk: apnø = ingen vind) er en lidelse, der specielt viser sig som påvirkning af vejrtrækningen under søvn. Vejrtrækningen standser simpelthen i korte sekvenser på fra 10 og op til 60 sekunder. Disse pauser i vejrtrækningen bevirker, at der ikke kommer tilstrækkeligt ilt til hjernen og man vågner derfor kortvarigt.

Personer med søvnapnø snorker ofte kraftigt og ligger uroligt under nattesøvnen. Imellem de kraftige snorkelyde forekommer de nævnte pauser i vejrtrækningen, der skyldes, at den bløde gane og evt. også tungen falder tilbage i svælget og lukker for lufttilførslen. Når vejrtrækningen genoptages forekommer en kort - overvejende ubevidst - opvågnen. Selvom personen normalt ikke selv registrerer disse korte opvågningssekvenser bevirker de, at personen ikke kan opnå en længerevarende dyb søvnperiode, og derfor får ødelagt et normalt søvnmønster.

Sygdommen rammer dobbelt så mange mænd som kvinder, og konsekvenserne ved ubehandlet sygdom kan være depression, træthed, dårlig hukommelse, trafik- og arbejdsulykker, koncentrationsbesvær, nedsat arbejdsevne, nedsat seksuel lyst samt forhøjet blodtryk og blodpropper.

Behandling af søvnapnø

Den eneste behandling af søvnapnø, der med sikkerhed virker, er C-PAP (Continuous Positive Airway Pressure), der virker ved at give personen et supplerende konstant positivt luftvejstryk. Dette gøres mekanisk gennem natlig anvendelse af en tætsluttende ansigtsmaske, der via en luftslange er koblet til en lille luftblæser. Herved blæses luft ned i svælget, hvor der opstår et lille overtryk, som holder luftvejene åbne. Åndedrættet og iltforsyningen bliver normaliseret og uforstyrret søvn kan opretholdes, og snorkelyde og vejrtrækningspauser ophører. Behandlingen gennemføres hver nat, hvorefter trætheden om dagen forsvinder og energien vender tilbage.

Hvis patienten er kommet for sent i C-PAP-behandling, kan iltmangelen (hypoksi) have påført hjernen en permanent skade, der medfører en kronisk tilstand med svigtende indlæringsevne og forringet koncentrationsevne og korttidshukommelse.
AlkoKattenGert
AlkoKattenGert(19 år - 1448 debatindlæg)05/07/2010 08:10
jayg 05/07/2010 06:25
Søvnapnø (græsk: apnø = ingen vind) er en lidelse, der specielt viser sig som påvirkning af vejrtrækningen under søvn. Vejrtrækningen standser simpelthen i korte sekvenser på fra 10 og op til 60 sekunder. Disse pauser i vejrtrækningen bevirker, at der ikke kommer tilstrækkeligt ilt til hjernen og man vågner derfor...
Det var lige præcis netop hvad jeg [IKKE] bad om !
Jeppe88
Jeppe88(22 år - 226 debatindlæg)05/07/2010 08:47
Hvis du mener din søvn kvalitet er for lav, og du føler dig træt så prøv at købe noget malatonin. Jeg bruger det selv da jeg sover utrolig let, og ret dårligt. Det giver mig følelsen af at have sovet i 7 timer selvom jeg måske har sovet 4-5 timer. Man kan desværre ikke få det på recept hvis man ikke over 50år gammel, hvilket jo er latterligt, lad dog folk bestemme hvad de putter i kæften.

Det kan bestilles fra forskellige hjemmesider. Ved ikke om det er imod reglerne men fx her:
http://www.biovea.net/%28S%28qixb4i2a5cu...

Her kan du læse generelt om melatonin:
http://da.wikipedia.org/wiki/Melatonin

og lav dog en overskrift der svarer til det du har på hjertet :S
Femaleuser
Femaleuser(36 år - 174 debatindlæg)05/07/2010 09:00
Tror det er svært for den der lider af det, at fortælle om det. Det sker jo i søvnen og de færreste vågner af det. Men træthed må vel være en konsekvens, da de ikke når den dybe søvn og derfor kan sove det meste af dagen/aftenen.
Fætter Solskin
Fætter Solskin(34 år - 20081 debatindlæg)05/07/2010 09:10
Maria Nossefakta 05/07/2010 08:10
Det var lige præcis netop hvad jeg [IKKE] bad om !
Når du nu skriver sådan her i dit oplæg:

Maria Nossefakta 05/07/2010 00:30

Så er det jo ikke så underligt at du får indlæg om hvad det er.....vel....:)
Og det kan vel kun gøre dig klogere på området at få nogle oplysninger om emnet som bl.a. Jayg har fundet frem, eller som Veni vedi veci skriver om hvordan hun oplevede sin far.

Jeg selv så et tv-program om det for nogle år siden hvor der var et par patienter og en professor i sygdommen der medvirkede, og det patienterne fortalte var det med at de har svært ved at få dagen og sig selv til at hænge sammen pga træthed fordi de aldrig får sovet rigtigt, koncentrationsbesvær, dårlig hukommelse osv. Den ene fortalte at han var faldet i søvn bag rattet mens han kørte, dog heldigvis uden uheld. Men altså folk med sygdommen er overdrevent trætte med dertil hørende konsekvenser for den hverdag de nu har, om man f.eks. er med eller uden job gør selvfølgelig en forskel. Og på sigt kan sygdommen have meget alvorlige følger som Jayg skriver.

Og det her var sikkert heller ikke hvad du ville ha', men tror desværre ikke at nogen herinde kan være behjælpelig med mere end andenhånds fortællinger, dem der lider af det er for sikkert for trætte til at sidde og sludre på internettet....
AlkoKattenGert
AlkoKattenGert(19 år - 1448 debatindlæg)05/07/2010 09:36
Jeppe88 05/07/2010 08:47
Hvis du mener din søvn kvalitet er for lav, og du føler dig træt så prøv at købe noget malatonin. Jeg bruger det selv da jeg sover utrolig let, og ret dårligt. Det giver mig følelsen af at have sovet i 7 timer selvom jeg måske har sovet 4-5 timer. Man kan desværre ikke få det på recept hvis man ikke over 50år...
Nu er jeg ikke interesseret i at proppe mig med præparater jeg ingen anelse har om. Jeg vil hellere et smut til lægen og have afvide hvad det rent faktisk er jeg lider af før jeg køber noget og stopper i kæften som på længere sigt kan være skadeligt.

Nu er det den overskrift der er. Deal with it.

Femaleuser 05/07/2010 09:00
Tror det er svært for den der lider af det, at fortælle om det. Det sker jo i søvnen og de færreste vågner af det. Men træthed må vel være en konsekvens, da de ikke når den dybe søvn og derfor kan sove det meste af dagen/aftenen.
Nu er der flere aspekter af sygdommen end lige søvndelen, det påvirker jo også ens hverdag.

Fætter Solskin 05/07/2010 09:10
Så er det jo ikke så underligt at du får indlæg om hvad det er.....vel....:)
Og det kan vel kun gøre dig klogere på området at få nogle oplysninger om emnet som bl.a. Jayg har fundet frem, eller som Veni vedi veci skriver om hvordan hun oplevede sin far.

Jeg selv så et tv-program om det for nogle år siden hvor der var et par...
Eftersom jeg sidder på ND må det vel tænkes jeg er bekendt med google also Oplysninger om sygdommen er meget nemme at finde og er derfor ikke det jeg spørger om da det kun kræver lidt tasteri og to klik på google, så er man der.

Og nej det er netop ikke hvad jeg ville have Men nu kan folk med søvnapnø godt sidde på nettet, og man har jo lov at håbe der er en der falder over dette emne. Eller måske flere.

Veni vedi veci skriver om sin far og det er også helt oka, men som jeg skrev i oplægget søgte jeg folk som jeg kunne skrive/snakke med rent fysisk, og ikke anden hånds oplevelser eller fakta om det, da det er nemt nok at finde.
Femaleuser
Femaleuser(36 år - 174 debatindlæg)05/07/2010 09:47
Er da udmærket klar over hvad det har af betydning for hverdagen udover trætheden.....har en far der lider af det.
DarkLordSmurf
DarkLordSmurf(26 år - 109 debatindlæg)05/07/2010 10:23
Folkens - hun søger folk der PERSONLIGT lider af søvnapnø - ikke nogen hvis fars vens mosters hund lider af det. Så tag lige en chiller eh!?
Femaleuser
Femaleuser(36 år - 174 debatindlæg)05/07/2010 10:27
DarkLordSmurf 05/07/2010 10:23
Folkens - hun søger folk der PERSONLIGT lider af søvnapnø - ikke nogen hvis fars vens mosters hund lider af det. Så tag lige en chiller eh!?
Jeg kan ikke være mere afslappet.......
Fætter Solskin
Fætter Solskin(34 år - 20081 debatindlæg)05/07/2010 10:34
Maria Nossefakta 05/07/2010 09:36
Eftersom jeg sidder på ND må det vel tænkes jeg er bekendt med google also Oplysninger om sygdommen er meget nemme at finde og er derfor ikke det jeg spørger om da det kun kræver lidt tasteri og to klik på google, så er man der.

Og nej det er netop ikke hvad jeg ville have Men nu kan folk med søvnapnø godt sidde på nettet,...
Jamen så skulle du jo nok ikke ha' skrevet "Og jeg har hørt om det før, jeg har dog ikke helt hørt om hvad det er" i dit oplæg, men istedet skrevet at du har læst alt muligt om det på nettet m.m. og søger derfor i stedet folk der lider af det og kan fortælle om hvordan det føles på egen krop!
Det andet opfordrer jo til at man kommer med information om sygdommen......
Men vær da glad for interessen....
Miss Shine
Miss Shine(28 år - 1233 debatindlæg)05/07/2010 11:24
Har du prøvet at gå ind på deres forening og tale med dem derinde? Jeg vil sige at muligheden for at tale med en der har søvnapnø er væsenlig større via deres eget netværk kontra netdate.

Har du ikke allerede har den, er deres hjemmeside: www.snorker.dk
Champagnepigen
Champagnepigen(19 år - 4509 debatindlæg)05/07/2010 11:54
Har ikke lige læst alle folks svar igennem..
Men min lillebror hár haft det, han havde ekstremt store mandler, og fik dem så fjernet, og han sover bedre nu/har det ikke længere..
BLACK BETTY
BLACK BETTY(20 år - 1729 debatindlæg)05/07/2010 12:37
Maria Nossefakta 05/07/2010 01:11
Jesus christ ! Slap da lige af.

Jeg har tid ved lægen og skal tjekkes. Men derfor gør det vel ingen skade at spørge folk indtil deres oplevelser med dette, hvordan de lever med det etc.

Om folk vil svare eller ej er helt op til dem selv, men nu spurgte jeg indtil folk der havde det. Ikke hvordan man som udeforstående oplever det.
SLAP SELV AF.. Jeg er ganske afslappet, men måske skulle du trykke dig lidt klarere ud, når det tydeligvis er mange der ikke forstår din mening med denne debat. Du vil have information om folks oplevelser med sygdommen, og det er hvad du får, og hvis det ikke er tilfredsstillende, så må du jo følge Miss Shines forslag og hoppe ind på en side hvor du rent faktisk kan finde folk med sygdommen..
Jeppe88
Jeppe88(22 år - 226 debatindlæg)05/07/2010 14:26
Maria Nossefakta 05/07/2010 09:36
Nu er jeg ikke interesseret i at proppe mig med præparater jeg ingen anelse har om. Jeg vil hellere et smut til lægen og have afvide hvad det rent faktisk er jeg lider af før jeg køber noget og stopper i kæften som på længere sigt kan være skadeligt.

Nu er det den overskrift der er. Deal with it..
Du ingen anelse har om? Du kan ikke lære noget eller hvad? Ja okay men hvis du foretrækker at have en indskrænket horisont så forsæt da endelig, du må undskylde at jeg giver dig et tip. Man har ikke fundet nogen bivirkninger ved melatonin what so ever, på trods af enormt mange kliniske studier.

Din respons til overskrift delen overrasker mig ikke, du lever vidst i din egen lille bobbel. Held og lykke med at finde nogen der kan holde dig ud.

Håber ikke der er nogen der gider hjælpe dig med den måde du taler til folk.
AlkoKattenGert
AlkoKattenGert(19 år - 1448 debatindlæg)05/07/2010 16:33
Veni Vedi Vici 05/07/2010 12:37
SLAP SELV AF.. Jeg er ganske afslappet, men måske skulle du trykke dig lidt klarere ud, når det tydeligvis er mange der ikke forstår din mening med denne debat. Du vil have information om folks oplevelser med sygdommen, og det er hvad du får, og hvis det ikke er tilfredsstillende, så må du jo følge Miss Shines forslag og hoppe ind på en side hvor du rent faktisk kan finde folk med sygdommen..
Jeg svarede dig pænt, ingen sure miner, og får smidt et forkrampet surt indlæg tilbage i hovedet. Så jeg slapper rigeligt af.

Jeppe88 05/07/2010 14:26
Du ingen anelse har om? Du kan ikke lære noget eller hvad? Ja okay men hvis du foretrækker at have en indskrænket horisont så forsæt da endelig, du må undskylde at jeg giver dig et tip. Man har ikke fundet nogen bivirkninger ved melatonin what so ever, på trods af enormt mange kliniske studier.

Din respons til overskrift delen overrasker mig ikke, du...
Jeg lever nu ikke i nogen bobbel udover den der er i mine ører. Jeg kan sagtens lære hvad ting er, men jeg er ikke uddannet læge, jeg har ikke nogen form for medicinsk baggrund og kan derfor ikke fuldt ud forstå hvad f.eks. penicillin er. Så hellere tage en snak med min læge om tingene.

Nu er der sjovt nok masser der kan holde mig ud, måske du bare kun ser negativt

Er er møghamrende snotsyg, forkølelse, mellemøresbetændelse og bihulebetændelse. Men jeg holder mig positiv og frisk fremfor at sidde og mugge.

Fætter Solskin 05/07/2010 10:34
Jamen så skulle du jo nok ikke ha' skrevet "Og jeg har hørt om det før, jeg har dog ikke helt hørt om hvad det er" i dit oplæg, men istedet skrevet at du har læst alt muligt om det på nettet m.m. og søger derfor i stedet folk der lider af det og kan fortælle om hvordan det føles på egen krop!
Det andet opfordrer jo til at man kommer med information om sygdommen......
Men vær da glad for interessen....
Nu er det skrevet Og kan ikke se hvordan det kan misforståes at jeg søger folk der har sygdommen og ikke oplysninger Men lad den nu ligge.
Er skam glad for interessen, er bare irriteret over sure folk der lige pludselig farer op i en flint over en manglende smiley, eller at de nok læser tingene lige lidt hårdt.

Miss Shine 05/07/2010 11:24
Har du prøvet at gå ind på deres forening og tale med dem derinde? Jeg vil sige at muligheden for at tale med en der har søvnapnø er væsenlig større via deres eget netværk kontra netdate.

Har du ikke allerede har den, er deres hjemmeside: www.snorker.dk
Nej der har jeg ikke været inde Tak for linket det vil jeg gøre. Men tænkte jeg kan jo prøve, hvo intet vover, intet vinder
Blue-Angel
Blue-Angel(20 år - 2807 debatindlæg)05/07/2010 18:22
Maria Nossefakta 05/07/2010 00:43
Hvorfor det ? Jeg kan vel godt finde lidt ud af det inden jeg skal på sygehuset, så jeg ved lidt om hvad jeg skal undersøges for ?
jah men du skrev ikke noget om at du skulle snakke med din læge vel? for mig lød det bare til du læst om det på nettet og tænk hov det lider jeg nok af..

men jah.. snak med din læge først og se om du måske har det? hvis du nu ikke har det har du vel ikke brug for at vide noget om det som sådan???
Cinderella21
Cinderella21(21 år - 13258 debatindlæg)05/07/2010 22:21
Jeg har mild søvnapnø... det kom sig i første omgang pga mine mandler.. da var det ret slemt... (jeg var ikke selv klar over det - men folk der sov med mig oplevede jo jeg stoppede med at trække vejret nogle gange...)

det er blevet en del mildere efter jeg har fået mandlerne fjernet (de var ekstremt store)

og jeg snorker utrolig meget af den grund også... og jeg er overbevist om, at taber jeg mig forsvinder det helt (det er ofte noget der kommer grundet overvægt)
Cinderella21
Cinderella21(21 år - 13258 debatindlæg)05/07/2010 22:25
og ja konmsekvensen var ekstremt træthed og svimmelhed (fordi min søvn var dårlig)

sover en smule bedre nu.... og føler ikke det belaster min hverdag :)
corey taylor
corey taylor(31 år - 1934 debatindlæg)05/07/2010 22:26
jeg har nogen gange som om at jeg er lidt vågen men ikke kan bevæge mig....ret scary faktisk

men om det er søvnapnø aner jeg ik en disse om
12