Andel... go eller dårlig ide?

the_believer
the_believer (28 år, 87 debatindlæg) 25/02/10 20:55

Hej alle... jeg har brug for lidt hjælp... jeg overvejer at købe en andel.... Men er det en god ide nu? er ikke så meget inde i boligmarkedet...

Derudover ved jeg ikke hvor meget jeg kan låne??
Jeg har ca. 15-16000 udbetalt om måneden...

TDB aka MrNasty
TDB aka MrNasty (27 år, 1138 debatindlæg) 25/02/10 20:58

Det er et fint tidspunkt at købe på, priserne er stille på vej op og især andele har aldrig været mere populære (kommer jo selvfølgelig også an på hvor det er du kigger :)

- Dog er der INGEN der kan svare dig på hvad du kan låne, vi kender ikke dine faste udgifter og bankerne er stadig lidt i "frygt" og derfor er der ingen "regler" for hvad du kan låne...

så bedste råd er at lave et budget og ta' ned til din bankrådgiver :)

held og lykke med det :)

Stine
Stine (22 år, 13514 debatindlæg) 25/02/10 21:02

Jeg er pt ved at købe andel .. Vi afventer svar fra banken .. Men i længden kan det ikke betale sig at købe andel fremfor lejer - men det er samtidig ikke sikkert du kan låne nok til en ejer ..

Du skal dog være opmærksom på banken stiller enormt høje krav til hvad du har af rådighedsbeløb når ALLE dine faste udgifter er betalt (dyr, regninger,sport osv.). Kæresten og jeg skulle helst have 9.500 til mad og diverse om måneden .. Og det skal lige siges vi til sammen har ca. 15.000 udbetalt .. Så det er absurt høje beløb de kræver man har. DOG fik vi også afvide at de også kiggede på vores nuværende rådighedsbeløb og så om det kunne lade sig gøre.

Held og lykke :)

HonestGuy24
HonestGuy24 (25 år, 375 debatindlæg) 25/02/10 21:07

|Piippii|25/02/2010 21:02
Jeg er pt ved at købe andel .. Vi afventer svar fra banken .. Men i længden kan det ikke betale sig at købe andel fremfor lejer - men det er samtidig ikke sikkert du kan låne nok til en ejer ..

Fortæl mig lige... Hvorfor kan det ikke betale sig at købe frem for at leje? Er i ved at købe andel på *host* afdragsfrit lån???

holbeeek
holbeeek (29 år, 384 debatindlæg) 25/02/10 21:07

jeg ville helt sikkert anbefale a købe andendel.. eller ejer..... nu.... pga de nydlige priser... dog om man er sikker på sit job.... jeg har selv udnytet krisen som den er og .. invisterede.. men ved ikke rigtig hva reglerne er inde for lige din andendel.. får du extra for det du laver hvis du laver og de små ting...

Stine
Stine (22 år, 13514 debatindlæg) 25/02/10 21:09

|HonestGuy23|25/02/2010 21:07
Fortæl mig lige... Hvorfor kan det ikke betale sig at købe frem for at leje? Er i ved at købe andel på *host* afdragsfrit lån???

Hvis du køber ejer så betaler du kun til dit lån og ejendomsskat .. så når du har betalt dit lån ud skal man kun betale ejendomsskat (groft sagt ..) .. Sidder man derimod i en andel så skal man altid betale noget "husleje" til andelsforeningen og man vil derfor i længden/i sidste ende sidde dyrer .. Det er sådan jeg har fået det forklaret ..

Men derfor køber vi stadig en andel .. Og nej jeg nægter at tage et afdragsfrit lån .. Det er simpelhen for fesent!

TDB aka MrNasty
TDB aka MrNasty (27 år, 1138 debatindlæg) 25/02/10 21:09

|HonestGuy23|25/02/2010 21:07

Det gir heller ingen mening...

Selvfølgelig kan det ikke betale sig at leje hvis man har råd til at eje (uanset om det er andel eller ej)

Håber det var en tastefejl fra hende ;D

Stine
Stine (22 år, 13514 debatindlæg) 25/02/10 21:11

|holbeeek|25/02/2010 21:07
jeg ville helt sikkert anbefale a købe andendel.. eller ejer..... nu.... pga de nydlige priser... dog om man er sikker på sit job.... jeg har selv udnytet krisen som den er og .. invisterede.. men ved ikke rigtig hva reglerne er inde for lige din andendel.. får du extra for det du laver hvis du laver og de små ting...

Ja helt sikkert at det er nu man skal købe .. den vi har kigget på er vurderet til 630.000 men er sat til salg til 475.000 .. Og den har været til salg i under en måned så det er ikke fordi den har været til salg længe og derfor er faldet ..

Stine
Stine (22 år, 13514 debatindlæg) 25/02/10 21:11

|KWoods|25/02/2010 21:09
Det gir heller ingen mening...

Selvfølgelig kan det ikke betale sig at leje hvis man har råd til at eje (uanset om det er andel eller ej)

Håber det var en tastefejl fra hende ;D

Bom bom .. Læser aldrig mine indlæg inden jeg sender dem .. Så har jeg garanteret :D

TDB aka MrNasty
TDB aka MrNasty (27 år, 1138 debatindlæg) 25/02/10 21:12

|Piippii|25/02/2010 21:09
Hvis du køber ejer så betaler du kun til dit lån og ejendomsskat .. så når du har betalt dit lån ud skal man kun betale ejendomsskat (groft sagt ..) .. Sidder man derimod i en andel så skal man altid betale noget "husleje" til andelsforeningen og man vil derfor i længden/i sidste ende sidde dyrer .. Det er sådan jeg har fået det forklaret ..

Men derfor køber vi stadig en andel .. Og nej jeg nægter at tage et afdragsfrit lån .. Det er simpelhen for fesent!

-

Ej ej - medmindre man har købt katten i sækken, så er det ikke rigtigt...

Du får jo en opsparing ved at købe andelen, du kan med (næsten) sikkerhed sælge med fortjeneste og derfor er det bare et spørgsmål om man har råd til at sidde i den...

F.eks lejer jeg pt. en 100 m2 lejlighed til ca. 7500 kr... - lidt ved siden af er der en der har en andel i samme str. og han betaler ca. 3000 kr til foreningen og ca. 5000 kr (mener jeg det var) til banken... så han betaler altså kun 500 kr mere om mdr. men tilgengæld er den allerede steget ca. 100.000 kr siden han købte den...

så det kan ALDRIG bedre betale sig at leje end at eje :)