Finland vs. Danmark

hvidstue
hvidstue (32 år, 2365 debatindlæg) 30/04/10 02:07

Jeg er halvt finsk, halvt dansk.

Gennem hele min opvækst er jeg blevet tudet ørerne fulde af Finlands fortræffeligheder, og har undervejs tænkt "jaja, det er meget godt", indtil jeg faktisk fik syn for sagen på en del af områderne.

Undervejs har det forbavset mig hvor lidt folk i danmark har Finland i bevidstheden, og hvor glade Danskerne generelt er for at fremhæve sig selv som foregangsland i det ene og det andet, så jeg satte mig for at prøve at finde ud af:

Hvem er egentlig bedst/førende, målt på alle mulige forskellige områder?

Jeg starter med at diske op med en masse af de punkter hvor Finland er førende og et par punkter hvor Danmark er foran. Men kom ind i kampen; lav indlæg der fortæller om et punkt hvor det ene af de to lande er foran det andet eller omvendt.

OBS! Det er okay at lave indlæg, hvor det er et holdningsspørgsmål, men så angiv venligst at det er det, samt fordele og ulemper ved begge løsningsmodeller - på den måde undgår vi laaange diskussioner om ikke-målbare emner.

Alle andre inlæg SKAL være KLARE føringer, hvor det ikke er et holdningsspørgsmål - noget man kan måle på.

Hvis det du disker op med ikke er almen viden, bør du finde kildeangivelser der beviser din påstand.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Som trivia kan nævnes at Finland har ca. samme indbyggerantal som Danmark, men på et areal der er ni gange større. Dvs. at afstanden til naboen rent fysisk i gennemsnit er tre gange så stor.

Om Danmark (på engelsk)
Om Finland (på engelsk)

hvidstue
hvidstue (32 år, 2365 debatindlæg) 30/04/10 02:10

Finland har haft deres version af rejsekortet i fuld funktion i næsten 15 år allerede.

Danmark er LANGT bagud på det punkt og har insistert på at genopfinde løsningen fra bunden af. Faktum er at den danske løsning er vildt forsinket og har kostet langt mere end budgetteret.
Danmark kunne have valgt, blot at få en version af enten det britiske eller finske system, og vi ville have været oppe at køre langt hurtigere og billigere.

hvidstue
hvidstue (32 år, 2365 debatindlæg) 30/04/10 02:24

Finland har gennem de sidste otte år, generelt ligget højere på Journalister uden Grænsers pressefrihedsindeks end Danmark - og med adskillige førstepladser (Finland: 6 af 8, Danmark: 3 af 8).

hvidstue
hvidstue (32 år, 2365 debatindlæg) 30/04/10 02:30

Danmark er, og har vist altid været, bedre til fodbold end Finland.

Jeg undrer mig over hvordan danskerne stadig kan føle de er verdensmestre, bare fordi Danmark vandt i forrige århundrede. Kom dog videre.

hvidstue
hvidstue (32 år, 2365 debatindlæg) 30/04/10 02:31

Danmark er bedre til vindyrkning end Finland.

Så vidt jeg ved findes der ingen vinmarker i Finland.

hvidstue
hvidstue (32 år, 2365 debatindlæg) 30/04/10 02:34

Så vidt jeg er orienteret, er fødevarer billigere, skatten er lavere og serviceniveauet lige så godt eller bedre i Finland i forhold til Danmark.

Kan nogen finde en kilde på det?

NoMonkiesAround
NoMonkiesAround (23 år, 817 debatindlæg) 30/04/10 03:21

Du er for langt ude at hører på..
Ærlig talt dum at hører på!!!

Jeg vil hverken kommentere eller debatere noget af det bræk du har lukket ud, da jeg mener det er et emne som er for langt ude, og ikke værdig at bruge min tid på :)

Out // ;D

Freakshow
Freakshow (30 år, 240 debatindlæg) 30/04/10 03:29

|NoMonkiesAround|30/04/2010 03:21
Du er for langt ude at hører på..
Ærlig talt dum at hører på!!!

Jeg vil hverken kommentere eller debatere noget af det bræk du har lukket ud, da jeg mener det er et emne som er for langt ude, og ikke værdig at bruge min tid på :)

Out // ;D

Men alligevel kommenterer du det :thinking:
Se det sys jeg er langt ude ;-)

|hvidstue|30/04/2010 02:34
Så vidt jeg er orienteret, er fødevarer billigere, skatten er lavere og serviceniveauet lige så godt eller bedre i Finland i forhold til Danmark.

Kan nogen finde en kilde på det?

Har fundet et link hvor du kan se skattesatserne i Finland. Håber det er brugbart for dig :-)

http://www.nordisketax.net/main.asp?url=files/suo/dan/i07.asp&c=suo&l=dan&m=02&poll=1

NoMonkiesAround
NoMonkiesAround (23 år, 817 debatindlæg) 30/04/10 03:31

|Pølsepigen|30/04/2010 03:29
Har fundet et link hvor du kan se skattesatserne i Finland. Håber det er brugbart for dig :-)

http://www.nordisketax.net/main.asp?url=files/suo/dan/i07.asp&c=suo&l=dan&m=02&poll=1

det var for at give min MENING sveske ;)
Men ellers okay .. (smiley som skyder sig selv ) ;)

Freakshow
Freakshow (30 år, 240 debatindlæg) 30/04/10 03:40

|NoMonkiesAround|30/04/2010 03:31
det var for at give min MENING sveske ;)
Men ellers okay .. (smiley som skyder sig selv ) ;)

STOOOP. Vil ikk ha mord på samvittigheden :-p</p>