Hold øje med din nabo?

Shero
Shero (26 år, 2086 debatindlæg) 27/07/10 15:09

Kunne ikke umiddelbart se om der var lign. emner her inde... Men men... Nu har det været oppe i medierne et par dag at kommunerne ønsker udvidet beføjelser til at finde folk der begår social bedrageri... som at overvove folks bank konto, overvåge ens hjem mv.
Desuden er der flere kommuner der opfordre deres borgere til anmelde social bedrageri...

Ville du anmelde din nabo, eller andre hvis du viste personen begik social bedrageri? Ville du det uanset omstændighederne, og hvornår er det i orden/ikke i orden at vende det blinde øje til?

Kong Øl
Kong Øl (26 år, 3147 debatindlæg) 27/07/10 15:19

Uhh det spørgsmål er både højpolitisk og samvittighedsvendende :P</p>

Men altså, alt efter personens status og "forseelsens" grad så både ja og nej. Jeg forstår godt at nogen gør det for at have råd til at give ungerne en ekstra fødselsdagsgave eller sådan noget, men når man har masser af penge og bare gør det for at få sin topskat tilbagebetalt, ja så får jeg ondt i røven.

Store summer, stor straf. Det rører mig ikke at der går lidt fra skattefar årligt, det er jo nærmest en folkesport at snyde i skat, men fandme om dem der har nok skal have mere. Jeg siger alt efter slags, størrelse og status så både og.

brandborg
brandborg (29 år, 3575 debatindlæg) 27/07/10 15:27

Der er nogen regler, der er ens for alle.
Det er ikke befolkningens ansvar, at håndhæve reglerne. Ser dog ikke noget galt i, at andmelde det til skat, politiet eller hvilken myndighed der nu er ansvarlig for, at håndhæve reglerne inden for det område.

Uanset om så det er en fattig ene mor til 5 børn eller en stinkende rig bankdirektør fra Hellerup, så er reglerne de samme i mit hoved og de er ligeså illegale, at overtræde uanset hvem du er.
Hvis folk synes der er noget galt med de regler der er så har de et ansvar for, at arbejde hen imod de bliver forbedret. Det er de spilleregler der er under et demokrati. Når jeg tænker på hvor meget folk har kæmpet og ofret for, at få demokrati rundt omkring i verden, så synes jeg indimellem det er skammeligt, når folk brokker sig over de ikke har tid eller ikke gider, at kæmpe for de ting som de udemærket kan råbe op om der er helt forkerte i vores samfund.

Jeg vil dog ikke anmelde nogen for noget... Enhver er sin egen lykkes smed, men hvis man overtræder reglerne så skal man også være afklaret med, at der medfølger en risiko for straf.

Om straffen så er værst for bankmanden der risikere, at miste hele hans formue og alle hans værdier samt bekendtskaber pga. en tur i spjældet samt konfiskering af hans ejendele, eller om straffen er værst for moren der må se til, at hendes børn ryger i pleje imens hun skal ind og spjælde den... Det tror jeg igen kommer an på hvilke øjne der kigger.

Kong Øl
Kong Øl (26 år, 3147 debatindlæg) 27/07/10 15:38

Bestemt er reglerne ens for alle, men man kan så diskutere om den måde man vurderer enkeltsager på er retfærdig. Det er jo her politik kommer ind, petitesser sådan set, for det er langt fra ualmindeligt at de folk der skal vurdere folks situation får et godt nok billede eller har empati eller redskaberne til at vurdere korrekt. Derfor vil jeg sige at jeg er langt mere overbærende for personer i pressede situationer end bankmanden der fedter rundt i den store Porsche fra sin store garage i sit halve palæ på strandvejen. Han har ikke behovet, men det kan andre godt have.

Bare fordi det er demokrati behøver lokalpolitikken ikke at fungere jo :)

SyQuezt
SyQuezt (28 år, 1616 debatindlæg) 27/07/10 15:42

Holder altid øje med naboerne.. Men med kikkert ! :D

Promille
Promille (28 år, 7543 debatindlæg) 27/07/10 15:47

jeg kunne både finde på at melde en nabo og at vende det blinde øje til... Det ville komme an på en vurdering i hvert enkelt tilfælde, om hvor grov en forseelse det er, hvilket forhold jeg har til personen, og hvad jeg ellers ved om personens forhold. Som Kolossus f.eks. skriver at hvis det er velhavende folk, der skal lige skal have deres topskat igen, så ville jeg det nok tælle i den retning der siger: "anmeld, anmeld, anmeld"

Monkey banana
Monkey banana (32 år, 341 debatindlæg) 27/07/10 16:03

|brandborg|27/07/2010 15:27
...Når jeg tænker på hvor meget folk har kæmpet og ofret for, at få demokrati rundt omkring i verden, så synes jeg indimellem det er skammeligt, når folk brokker sig over de ikke har tid eller ikke gider, at kæmpe for de ting som de udemærket kan råbe op om der er helt forkerte i vores samfund.

Så skulle jeg sige mit arbejde op, og bruge al min tid på at kæmpe mod systemet.. fuck et kedeligt liv.. jeg har i stedet bare givet op og sagt 5 og 7 er lige, lavet mine egne regler og håbe på at jeg ikke skal trækkes igennem systemet hvis de opdager mig.

Lad mig give dig et eks. på hvor håbløst det er:

Medie licens.. Der er ingen der går ind for den, men den bliver ikke afskaffet!! Der har været 1000 protester mod den, men den består stadig - Der er laver kilometer lange underskrift indsamlinger, men den består stadig!!

Hvilke muligheder er der tilbage?

At bekæmpe systemet er håbløst - Jeg er endda også holdt op med at stemme da jeg føler at det er valget mellem pest og kolera, så vil jeg hellere overraskes "Næææ det blev pest de næste 4 år suprice suprice.. :fuckyou:"

ole_oliver
ole_oliver (34 år, 315 debatindlæg) 27/07/10 16:03

alt efter hvor gralt det er

Zmille
Zmille (21 år, 451 debatindlæg) 27/07/10 16:09

|SyQuezt|27/07/2010 15:42
Holder altid øje med naboerne.. Men med kikkert ! :D

Du er så nasty :)

BGHFF
BGHFF (21 år, 4566 debatindlæg) 27/07/10 16:11

OMG en gang tuderi ..

Medielicens det så dyrt og bla bla.
Nu er det sådan at i dk skal man kunne se nyheder og det skal man betale til om man vil
eller ejh. sådna er det bar,e fordi så har man mulighederne .
og licensen er skide 2400 kr om året..

Og nej der er ikke forskel på om det er en enlig mor til 5 eller en bankmand der tjener kassen der laver skattesvindel..
Det er en forbrydelse. Er der så også forskel på om det er peter eller kristian der skød sin mor ? .
NEEEJJ! det er forbudt, det er kriminalitet ..

Reglerne er ens for alle og jo jeg ville melde dem, fordi det går udover mig i sidste ende, det er penge der mangler i statskassen .. Og tja vi kan sagtens droppe alt skatten og alt, men så smid du lige 100.000 kr på bordet næste gang du blir kørt ned, ellers er der ingen der henter dig eller hjælper dig, så kan du ligge og dø i grøften fordi du ikke lige gad betale de skide 41 % i skat . Tønk over den ..

flyt dog fra landet vhis man er så skide utilfreds .