Goddag netdatere :),
Jeg er som skrevet i min profiltekst håndbold træner, og derfor jeg lidt erfaring og kompetance indenfor motion, jeg har været ved at strikke et løbeprogram sammen til drengene jeg træner.
Jeg har strikket et program sammen som fokuserer på udholdenhed og acceleration/tempo skifte, og tænkte at jeg ville smide den herind, så hvis en enkelt eller 2 kunne bruge den ville det jo være godt.
Programmet er ikke til folk som ikke er vant til at løbe, men folk som løber lidt og har lidt kondi, ellers bliver det hurtigt for stor en mundfuld.
Hvis det kunne have interesse kan jeg godt lave et program til dig/jer/dem :), som slet ikke er vant til at løbe.
Nu skal i huske programmet er skrevet til mine drenge.
God fornøjelse.
Løbeprogram til dig som gerne vil komme i endnu bedre form
Hej drenge så er det tid til at komme i form, jeg har strikket et løbeprogram sammen til jer. Løbeprogrammet fokuserer hovedsagligt på udholdenhed og acceleration/tempo skifte.
Programmet er bygget op så er der 2 øvelser, som så skal gentages flere gange.
Øvelse 1. (udholdenhed)
Du skal finde et større område evt. en fodbold bane.
Du skal gøre følgende.
• Find et godt tempo dvs. ca. 40-50% du skal løbe i 6 min, når du er færdig med at løbe, skal du fortsætte med at gå i et forholdsvis Rask tempo i 3 min. Når de 3 min så er gået begynder du at løbe igen i 6 min.
• Øvelsen gentages i alt 3 gange så regnestykket ser således ud.
o 18 min. Løb
o 9 min. Rask gang
Øvelse 2. (Acceleration/tempo skifte)
Anden øvelse foregår ved i opsætter en kegle/trøje hvad i nu lige har i nærheden, så tager i ca. 20 halv store skridt, hvad der svarer til 20 m. Når i har målt så smider i en trøje/kegle igen.
I øvelsen skal du gøre følgende.
•Der luntes fra punkt 1 til punkt 2, tilbage igen fra punkt 2 til 1 spurtes der. Denne øvelse gentages 5 gange. Når du er færdig 5 gang har du lavet et sæt. Mellem sættene går du frem og tilbage 3 gange hvorefter du starter på næste sæt.
15 spurter i alt a 20 m. 15 lunte ture, 9 gå ture.
Programmet skal foretages 3 gange ugentlig, her den første stykke tid, sørg for at forskyd det, så det ikke er samme dag som træningen.
OBS!! HUSK AT STRÆK UD!
God fornøjelse ;) Thomas.
ps. Håber der er nogen som tør :)
Den kunne jeg godt tage til mig.
Så får jeg da rørt mig lidt mere end de 2km på cykel hver halve år.
Hehe, jeg træner kun drenge :)
men som jeg skriver. "Nu skal i huske programmet er skrevet til mine drenge. " så jeg skriver ligesom jeg skriver det udelukkende til dem, så hvis du sætter "HippieTossen" ind i stedet for drenge så bliver det lige pludselig personligt til dig :D
super... tror jeg vil prøve det næste gang jeg skal ud at løbe :-) tak for inspirationen, thoams
jeg kombinerer løb med svømning 4-5 gange om ugen... super godt trick! jeg tabte 7 cm om taljen på 3 uger !!
svømning er også en utrolig hård sport, hvis man kan lade være med at pjaske rundt og bare give den gas :).
Vil anbefale folk at strække ud før man påbegynder træning også for at mindske chancen for at få skader. Der er både opvarmning og nedvarmning og det er at strække ud blandt andet i begge faser.
|Zar|27/07/2010 23:36Vil anbefale folk at strække ud før man påbegynder træning også for at mindske chancen for at få skader. Der er både opvarmning og nedvarmning og det er at strække ud blandt andet i begge faser.
"nedvarmning" = afkøling? ;-p
Men ja, du har 100 % ret.
|SLP_|27/07/2010 23:38"nedvarmning" = afkøling? ;-pMen ja, du har 100 % ret.
Haha skrev det bare hurtigt.. op og ned det kan folket vel forstå? :-D